sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Siskon juhlaputki, osa II "Perhe matkalla"

Pikkusiskoni syntymäpäiviä oli sovittu alkunperin vietettäväksi laivalla kolmen sukupolven voimalla, Silja Symphonylla Tukholmaan ja takaisin. Matkaa edeltäneistä yllätyksistä voit lukea osasta I, klik.

Juhlapäivän illallinen

Varsinainen juhlaillallinen nautittiin laivan italialaishenkisessä Tavoláta- ravintolassa. Ruuat olivat maukkaita, palvelu erinomaista, olimme oikein tyytyväisiä kaikkeen. Tarjoilija toi pöytäämme jopa kuohuviinipullon hyvitykseksi siitä, että maksujärjestelmässä oli toimintahäiriö. Emme olleet edes yrittäneet vielä maksaa :) No, mutta eipäs mennä asioiden edelle, mennään ruokaan kuvien muodossa. Päädyimme vapaavalintaiseen neljän ruokalajin menuun (59 €).

Vitello Tonnato alla Tavoláta eli vasikanpaistia, tonnikalakastiketta, kapriksia
Siskon valinta Capesante eli kampasimpukkaa, kuningaskatkarapua ja fenkolia

Pastana Stelle Bufala e Spinachi eli Buffalomozzarella-pinaattiravioleja, grillattua parsaa ja Arrabiata -kastiketta
Pääruuaksi valitsin Filetto di Manzon eli grillattua härän sisäfileetä, kesäkurpitsa-yrttiragu, murskattua perunaa ja punasipulivoita
Äitimme jälkkäri, pysäyttävän kokoinen Torta di Cioccolata alla Tavoláta eli Tavolátan suklaakakkua
Ja jos listalta löytyy juustoja, harvoin pääsen niiden ohi. En tälläkään kertaa. Formaggi con Vin Santo e Cantuccini eli italialaisia juustoja, cantuccini-keksejä ja Vin Santo -jälkiruokaviini. No saivartelija sisälläni haluaa kuitenkin mainita, että esim. Peltolan Blue ei ole italialinen juusto.......

Muistelimme päivänsankarin lempidrinkkejä kultaiselta 80-luvulta ja ehdoton ykkönen hänellä oli silloin vodka-Lapponia tuoremehulla. Tästä saimme idean retrodrinkkitastingiin. Kirjoitimme listalle kuusi nuoruusvuosien drinkkiä ja eikun tilaamaan! Atlantis Palacen baarimestari oli tilanteen tasalla ja toteutti kaikki toiveemme.

Laitanpa tähän kaikista ohjeet, mikäli joku innostuu retroilemaan vaikkapa kotioloissa. Drinkkiklubi.com -sivuilta löydät vaikka mitä drinkkejä. Myös nämä ohjeet on haettu sieltä. Ensimmäinen ei kylläkään ollut ihan sitä, mitä lähdettiin hakemaan, koska appelsiinituoremehu oli vaihtunut karpalotuoremehuun......

Vodka-lapponia tuoremehulla

2 cl Parfait Amour -likööriä
2 cl ananasmehua
2 cl kermaa

Jokaiselle annettiin oma pilli ja sitten vaan lasit kiertämään. Olipa hauskaa! Itse otan tuon nuoruuteni lempidrinkin, Itsemurhan, takaisin listoille. Miten olinkaan jo unohtanut tuon raikkaan hammastahnamaisen maun? Ja ellet pidä ginin mausta, niin kun vaihdat Tom Collinsin ginin vodkaan, niin siinä sinulla sitten onkin Ivan Collins.

Toinen kierros mentiin cola-juomilla. Pernod´lla, Bacardilla, viskillä ja kossulla. Oma lempparini tästä on ja on aina ollut Pernod-cola. Anis on yksi suosikkimakuni, on se sitten ruuassa tai juomassa.

Ankea aamiainen

Muun perheen majaillessa Commodore -luokassa ja nauttiessa erikoisaamiaisesta, minä raukka tavisluokkalainen söin (en siis suorastaan nauttinut) aamupalani Mundo -kahvilassa. Aina ei voi voittaa.

Päivä Tukholmassa

Päivä Tukholmassa vietettiin kaupungilla. Nuoriso lähti keskustaan shoppailemaan ja me muut, niin sanottu varttuneempi väki, päätimme kävellä Värtanista keskustaan tai siis tarkemmin sanottuna Östermalmstorgetin kauppahallille. Siinä vaiheessa kun maanantaisin työssäkäyvät ihmiset saapuivat halliin lounaalle, me jo lopettelimme kuohuviinipulloa ja herkullisia voileipiä.

Toinen ilta

Illalla söimme Happylobster -ravintolassa. Ravintolassa, joka on blogini kaima! Varmaan jo voidaan puhua vuosikymmenistä, kun puhutaan siitä, kuinka kauan perheemme ovat nauttineet äyriäisravintolan tarjonnasta ja erityisesti äyriäisvadista. Siihen päädyin myös tälläkin kerralla. Se ei petä! Vati näyttää jättimäiseltä ja sitä se olikin, koska minulla ja siskon lapsilla se oli yhteisenä. Kyseessä siis kolmen hengen setti.

Kaikki tuli syötyä! Reippaita oltiin ja sen jälkeen olikin mukava kruunata ilta Bon Vivant´n viinibaarin antimilla. Clio 2012, Bodegas El Nido, Jumillasta Espanjasta olikin siihen hetkeen vallan oiva valinta.

Onnistuneen matkan lopuksi vielä vähän laivan kannelta otettuja maisemakuvia.

Edellisestä Tukholman matkastani voit lukea täältä, klik. Silloin matkassa oli Kulinaristikerho!